مشکلات آموزش موسيقی درتاروسه تار داشتن
زمينه های سالم ، پرتحرک ، خلاق ومتعهد درهريک از شاخه های علمی و هنری ،
نيازمند وجود زيربنايی از آموزش صحيح وسيستماتيک است . يکی ازمشکلات ما
درعرصه موسيقی ، مقوله آموزش و به خصوص آموزش کودکان و نوجوانان است .
درزمينه آموزش های مقدماتی تاروسه تار، غالب ترين و رايج ترين روش ، متد
هنرستان موسيقی تحت عنوان های کتاب اول ، دوم و سوم هنرستان است . دو کتاب
اول حدود 50 سال پيش توسط زنده ياد روح الله خالقی تدوين شده اند و ازآن
زمان تابه امروز، اگرچه تحولات زيادی در کليه روش های آموزش علمی و هنری
به وجود آمده است ، کتاب های فوق بدون هيچگونه تغيير تدريس شده اند .
مخدوش بودن مرز بين موسيقی ايرانی و غربی ، فراموش شدن بسياری از تکنيک
های زير بنايی ، عدم وجود توضيحات لازم برای اجرای تکنيک ها و ...
ازمواردی هستند که می توان به آنها اشاره کرد . از اشکالات ديگر يکسان
بودن کتاب های مقدماتی تاروسه تاراست . اگرچه درمراحل پيشرفته کتاب های
اين دوساز می تواند يکی باشد ، اما آموزش های مقدماتی دراين دو ساز، اساسا
متفاوت بوده و متد هريک بايد جداگانه توسط اهل فن ، تدوين شود .
توضيح
تکنيک ها وروش اجرايی آنها ازموارد بسيارمهمی است که بايد درکتاب های
مقدماتی گنجانيده شود . درکتاب های اول ودوم تاروسه تارهنرستان ، نامی از
تک ريز ، دراب ، شلال وبسياری از تکنيک های ديگر برده نشده است که تازه
اين مشکل اول است . شيوه صحيح اجرايی اين تکنيک ها چيست ؟ عده بسياربسيار
قليلی از مدرسين که اکثر آنها هم درتهران هستند ، به آموزش صحيح اين تکنيک
ها تسلط دارند . بسياری معلمين مخصوصا درشهرستان ها خودشان دراين زمينه ها
دچاراشکال هستند . درکتاب های مقدماتی بايد از ساده ترين تا پيشرفته ترين
تکنيک ها ، با علايم مخصوص خود نوشته شده و توضيح کافی نيز داده شود . طيف
وسيع هنرجو وعده قليل مدرس با تجربه ، بزرگترين دليل نياز برانجام اين
کارمی باشد درحال حاضر مدرسان بسيار معدودی هستند که تمامی اين نقايص را
با دانش و خلاقيت های فردی خويش جبران می کنند . اما دربقيه موارد ،
هنرجويان ، درشرايط بسياربد آموزشی به سرمی برند .